Alla inlägg under april 2011

Av Majsan - 29 april 2011 20:24

Nu händer det grejer  igår fick vi upp cementblocken. Nu står dom stadigt på plats. Jädrar så tunga de var, de största väger 350 kg st. Tur att traktorn finns och två starka karlar, hihi. Roligt att äntligen börja kunna se ett resultat av bilden jag haft i huvudet. Kommer bli kanoners det här!! I nästa vecka ska vi fylla på med sand och padda innan vi lägger marksten. Bäddarna ska också fixas och fyllas med jord. Det ordnas med traktorn, bara att fylla skopan med jord och hälla i bädden. Själva stommen sitter inte fast ännu i betongen så det är bara att lyfta bort den innan så vi kommer åt.



                               

                      Blocken lyfts på plats                         Tata!!

                                             

                               Tatatata!!                           Arbetarkarlar;)


                                              

                                Här fäster vi ihop blocken med vinkeljärn


                                           


När allt är klart invändigt fäster vi stommen i betongen och sen ska glaset i  


Här kommer lite bilder på potatisen som kommit upp. I pallkragen växer rädisor och spenat så det knakar. Även löken börjar komma upp samt morötterna, mums!!


                             

Av Majsan - 27 april 2011 17:40

Då vi grävde ur för växthuset grävde vi ur gräsplättar i ganska stora fyrkanter. Dom sparade vi och fyllde i där vi ville ha gräs. T ex så grävde vi ur en rabatt som ligger mot södergavlen. Svårt att få något att växa där då det blir för hett och dessutom gillar jag inte att vattna in mot husgrunden. Blir ju några liter varma sommardagar. Där fyllde vi iaf igen med gräsplättarna och simsalabim så har vi gräsmatta där. Fiffigt om man vill ha en snabb förändring. Att så gräs kan ta ganska lång tid. Nu gäller det bara att vattna mycket så att gräset inte torkar ut. Det var dagens tips det   

Av Majsan - 27 april 2011 17:08

För tillfället står bygget lite still, väntar på att cementen ska brinna klart. Men var iaf till stan häromdagen och köpte marksten och markduk. Blev en hel pall med sten, ska räcka både till växthuset och en gång som vi ska anlägga mellan entrédörrarna. Tror det ska förberedas imorgon. Inte av mig dock som fortfarande har en väldigt ond rygg. Nytt läkarbesök på fredag.


Har idag iaf lyckats peta ner lite penseér och pelargoner i krukorna på framsidan  .

                                           

    

Potatisen i mina hinkar har kommit upp, wihooooo!! Blir nog lite potäter till midsommar ändå.


Har varit och inhandlat lite fina perenner   . Astilbe, pioner, löjtnantshjärta, backsippa, borstnejlika, vallmo, akleja, rosenstav. Kommer bli så fint! Är väldigt sugen på att sätta lite syrenbuskar. Tanken var först en häck på baksidan men har lagt ner den tanken. Får bli lite buskar istället. Hortensia vore inte heller dumt, å rhododendron å.....jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Trädgårdsnörd!!!


Går här och väntar på mina trädgårdstidningar som jag ska börja prenumerera på. Verkar ta tid och det ogillas! Vill ha något att läsa och få lite inspiration och nya ideér. Tålamod, tålamod!!

Av Majsan - 24 april 2011 20:36

Nu börjar det hända grejer. Hela påskhelgen har bestått av att bygga och förbereda för växthuset. Far och bror har varit här och hjälpt till. Stommen som är av aluminium står klar, vi har mätt upp och grävt ur platsen där huset ska stå. Min far har snickrat formar som vi gjutit cement i. Det ligger nu och brinner och kommer så göra några dagar till så stommen blir stark och fin.


Planen var att ha huset på baksidan men jag ändrade mig i sista stund och kommer istället att ha det på framsidan. Kommer få fler soltimmar och inga träd i vägen som skuggar och skräpar ner. Blir nog finnemang!



                                      


                    Här är formen innan vi gjutit                   Gjutet   


Dom här cementblocken ska alltså växthuset stå på. Blocken är 50 cm höga så huset får extra höjd vilket är bra då jag får fina såbäddar inne i huset  .



                                         

                        Här grävs det för fullt            Och så blev det   


Vi mätte upp husets mått, sen har vi även grävt ur för rabatter som ska vara på husets långsidor. Framför huset har vi grävt ur för där ska det sättas marksten, likaså inne i huset.


                             


                                                   

Imorgon blir det förhoppningsvis en tur till stan för att köpa markduk och marksten. Hoppas att cementblocken brinner fort så vi kan få dom på plats, vill få allt klart. Det är så rackarns kul det här  


                                     

Av Majsan - 24 april 2011 19:36

Nu är det ju grilltider och tänkte bara tipsa om att marinera köttet/fisken/kycklingen med egna kryddor. Det blir så mycket mer smak än med burkkryddor tycker jag. All kryddning med färska kryddor är smarrigt. Att göra en liten egen kryddträdgård är något av det enklaste man kan göra. Jag har samlat på mig ett gäng kryddor som jag köpt hos trädgårdshandlare, kommer bli fler. Dom ska få bo i en rabatt utanför växthuset bara det kommer på plats. Kryddorna kan även stå i krukor. Då måste man tänka på att vattna lite mer bara då jorden torkar ut snabbt.



                                              


Här har jag marinerat fläskkarré med basilika och timjan i en marinad bestående av olja, soya och worcestershire sauce samt salt och lite bbq krydda. Mumma kan jag lova   

Av Majsan - 21 april 2011 21:00

Nu så har äntligen växthuset kommit. Vi fick åka och möta upp chaufffören och lasta över paketen på släpkärra. Var och köpte cement idag så imorgon börjar vi med grunden. Ska bli så kul!!!


Sparade mina hyacint och amaryllislökar från i julas, har börjat sätta dom i jorden på baksidan i slänten. Ska fortsätta med det imorgon. Förra året satte jag en massa tete ā tete lökar som kommit upp nu i vår. Nu får dom sällskap och jag hoppas att allt ska blomma lika fint nästa vår:)


Min kära sambo har byggt två nya pallkragar. De gamla började bli riktigt dåliga och höll knappt ihop längre. Ska sätta potatis och sallad i dom. Rädisorna har kommit upp, gick fort. Nu väntar jag med spänning på resten:) Blir snart sängen tror jag så man är pigg imorgon. Nattinatt!!

Av Majsan - 19 april 2011 20:26

Idag skulle växthuset ha kommit. Det skulle skickas med DHL för att Skånska byggvaror har för tung bil och vägen här är avstängd för så tunga fordon. I morse ringer DHL och förklarar att dom inte kan köra ut för att deras bil är för tung. Men hallå!!!! Skulle inte det vara lösningen liksom?? Jag blir så trött. Har jag otur får jag vänta till nästa vecka innan det kommer. Dom skulle ringa upp mig under dagen och meddela hur det blir men har inte hört ett ljud. Illa! Riktigt besviken på hela situationen. Vill ju bara komma igång.


Löken är nu satt och mina små plantor växer så det knakar  . Majsen tror jag kom upp på bara fyra dagar, dom är snart 10 cm höga. Squash och gurka växer väldigt snabbt har jag märkt. Dom har fått stå ute idag för att vänja sig vid solen. Även kryddor och pelargonerna har fått stå ute.


Paprikorna har faktiskt kommit upp, tre st iaf. Men det tog tid, nästa år ska jag så dom tidigare. Satte några citronkärnor idag. Har gjort det förr och fått jättefina citrusträd. Hoppas på lika lyckat resultat denna gång. Ska även sätta avocado tänkte jag, lite på kul bara  .


Gräsmattan är krattad, nu ska vi bara försöka bekämpa mossan. Har köpt stroller plus mossa, ett medel som gödslar gräsmattan smtidigt som det tar död på mossan. Skulle behövas lite regn bara för mattan ska vara blöt då man sprider medlet. Inte för att jag önskar mig regn. Har varit fantastiskt fina, varma dagar och det ska tydligen fortsätta  det blir en härlig påsk det!!



Av Majsan - 15 april 2011 21:37

Idag har jag skolat om mina gurkor, squash och några av tomaterna. Dom växer så det knakar:). Majsen har kommit upp också, likaså smultron. Men mina paprikor verkar inte vilja gro. Har satt några nya frön idag, lite sent men hoppas att de ska gro istället. Igår fick jag ner persilja, gräslök, morötter, palsternacka, rädisor, och spenat i jorden. De kan gro med endast ett par plusgrader i jorden. Hoppas få ner löken i helgen också. Blir en myshelg i Stockholm men kanske hinner på söndag.I nästa vecka tänkte jag kika på hallon buskar och rabarber, lite sugen på det. Och på tisdag kommer växthuset, tjohoooo!!!!

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Favoriter

Här samlar jag mina favoriter i trädgården.

 

                   Vallmo

 

             

              Pärlhyacint

              Lobelia

              Hortensia

               Lavendel

Blommor

  

               Backsippa           

            Ormöga

                  

            Dillpion

               Tulpaner      

                 

           Vallmo

              

               Petunia

      

              Förgätmigej

                Vallmo

  Husarknapp & pelargon

                Akleja

           Axveronica

               

               Viol

              

         Grusnejlika

           Kapaster

 

 

Grönsaker

            

Potatis av sorten Marine

          Rädisor

               Majs

                Tomat

  

        Mina pallkragar

              Färskpotatis

                

          Palsternacka

               Morötter

              Potatis

            Tomatblom

            Grönsaksmix

 

Växthus

 

 

 

 

 

Inspiration

Älskar trädgård/inredningstidningar! Här hämtar jag inspiration.

      

 

 

Omröstning

Vad odlar du helst?
 Blommor
 Grönsaker
 Både och så klart

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards